• Lorem ipsum

Alles over Vrouwelijke Energie

4 Mar 2021
door Marissa

Wat is het verschil tussen vrouwelijke en mannelijke energie?
Iedereen heeft zowel vrouwelijke als mannelijke energie in zich. Deze tegenpolen worden in de Chinese Traditionele Geneeskunde ook wel ‘Yin’ en ‘Yang’ genoemd. Als deze energie in balans is, voel je vitaliteit en welzijn in je lichaam & geest. In de Ayurvedische Geneeskunde worden de vrouwelijke (Ida) en mannelijke (Pingala) energiestromen gezien als banen die zich vanuit het stuitje langs de ruggegraat naar de kruin omhoog kronkelen, om elkaar heen. Beide energiestromen zijn even belangrijk, ongeacht of je een vrouw of man bent. Ze staan symbool voor de dualiteit van het leven. Het een kan niet bestaan zonder het ander. Zonder kou geen warmte, zonder duisternis geen licht.

Enkele voorbeelden van eigenschappen die horen bij Vrouwelijke Yin Energie zijn: zacht, koel, vloeibaar, ontvangen, donker, stilte, gevoel, langzaam, medeleven. Hun tegenhangers die passen bij Mannelijke Yang Energie zijn: hard, warm, vast, geven, licht, actie, verstand, snel, ambitie. Onze maatschappij is in deze tijd vooral gericht op ‘Yang principes’ zoals presteren, competitie, het bereiken van allerlei doelen op het werk en in ons priveleven. Veel activiteiten die we ondernemen zijn Yang verhogend, denk aan werken op de computer, intensief sporten, het regelen en controleren van allerlei zaken in het gezin, deadlines halen en de prikkels die de hele dag vanuit onze smartphone naar ons toe komen. Teveel Yang kan een uitgeput en overprikkeld gevoel geven, het is dan heel belangrijk om meer Yin te creeren in je dag.

Hoe doe je dat dan, Yin bij jezelf versterken?
Om weer meer in je vrouwelijke energie te komen, verplaats je de focus van je mind naar je body. Je voelt in je lichaam hoe het echt met je gaat, in plaats van erover na te denken en het te analyseren met je verstand. Als je even 10 minuten overhebt, kun je ergens rustig gaan liggen of zitten met je ogen dicht. Focus op je ademhaling, en laat je gedachten voorbij glijden als wolken aan de hemel. Je hoeft er helemaal niks mee te doen, laat ze gewoon komen en gaan, zonder ze krampachtig weg te drukken of juist mee te gaan dieper de gedachtes in. Ondertussen ga je met je aandacht naar je voeten, merk op hoe ze aanvoelen, zonder daar iets aan te willen veranderen. Langzaam richt je de aandacht meer naar boven, richting de benen, buik, rug, armen, handen en ten slotte je hoofd en gezicht. Je zal merken dat je hierna meer in je lichaam aanwezig bent, waardoor er meer rust in de geest zal komen.

Deze bezigheden zijn ook heel goed om je vrouwelijke energie weer te laten doorstromen: buiten in de natuur zijn, creatieve dingen doen zoals tekenen of werken met textiel, yoga (vooral Yin en Hatha), mediteren, zwemmen, huisdieren verzorgen en met ze spelen, in bad gaan, je nagels doen, een boek lezen. We zijn zo vaak bezig met allerlei regelwerk en het zorgen voor anderen, dat onze eigen behoeftes en ontspanning algauw onderaan de ‘to do list’ komen. Terwijl het vervullen van jouw wensen zo essentieel is om je goed te voelen! Waardoor je er juist ook meer voor anderen kunt zijn.

Probeer deze Yoga Practice eens
De volgende simpele visualisatie kun je gebruiken om makkelijker te ontvangen (Yin), als je geneigd bent om altijd maar te geven (Yang). De juiste balans hierin voorkomt uitputting en geslotenheid van je systeem. Ga even een paar minuutjes rustig zitten met je ogen dicht, en breng je aandacht en adem naar je onderbuik, ter hoogte van je eerste en tweede chakra’s. Stel je voor dat de ruimte daarbinnen steeds wat groter wordt. Je laat als het ware bij elke ademhaling je zitbotjes verder ‘uit elkaar zakken’, waardoor je energie van boven naar onder zal stromen, richting de ruimte die onderin je buik ontstaat. Dit is ook de plek waar je als vrouw (mannelijke) energie ontvangt. Deze oefening helpt ons om te aarden in de eigen vrouwelijkheid, en kun je zo vaak doen als je wilt. Vooral wanneer je merkt als je teveel in je hoofd zit, een gevoel van constante urgentie hebt, en dringend van alles te ‘moeten doen of bereiken’ (Yang).

De invloed van vrouwelijke hormonen
Natuurlijk is de maandelijkse cyclus ook heel bepalend voor je energie-niveau (tenzij je hormonale anticonceptie gebruikt zoals de pil of een hormoonspiraal). Tegenwoordig wordt vaak verwacht dat je de hele maand door op hetzelfde hoge level presteert in je werk en thuis, terwijl het normaal en natuurlijk is om als vrouw ‘pieken en dalen’ te hebben in je energie. Als je hier de mogelijkheid voor hebt (bijvoorbeeld omdat je voor jezelf werkt), kan het fijn zijn om je agenda en afspraken wat meer af te stemmen op je maand-cyclus.

Een handig trucje: deel de maand in volgens de seizoenen. Je cyclus begint met ‘Winter’, gerekend vanaf de eerste dag dat je menstruatie bloeding op gang komt. Dit duurt tot ongeveer een week, afhankelijk van jouw lichaam kan dat iets korter of langer duren. Je kunt last hebben van vermoeidheid en buikpijn, en meer behoefte aan tijd en ruimte voor jezelf. Dit is niet de tijd om je agenda helemaal vol te plannen met afspraken buitenshuis, omdat je energie meer naar binnen gericht is. Het voordeel daarvan is dat je makkelijker en dieper in je meditaties kan komen, waarbij je helder inzicht in jezelf kunt krijgen. Daarna komt de ‘Lente’ week. Dit duurt vanaf de laatste dag van je bloeding, tot de dag dat je ovuleert (de eisprong, oftewel je vruchtbare periode). Meestal tussen de 11e en 15e dag van je cyclus. Gevolg door de ‘Zomer’ week.

In de Lente en Zomer weken is je energie naar buiten gericht, voel je vaak het meeste energie, ziet je huid er stralend uit, en heb je zin om leuke dingen te doen met je man of vriend. Dit is een goede tijd om af te spreken met vriendinnen, te sporten en projecten op je werk aan te pakken. Tenslotte komt de ‘Herfst’ week, ook wel bekend als de PMS periode (pre menstrueel syndroom). Veel vrouwen ervaren dan stemmingswisselingen, weinig energie, verkramping en de aandrang om zichzelf terug te trekken. Vaak negeren we deze behoeftes voor onszelf, vanuit het idee ‘niet zeuren en gewoon doorgaan’. Maar dit is juist een heel goede periode om aan selfcare te doen, bijvoorbeeld door te relaxen in bad of andere dingen waar je blij en ontspannen van wordt!

Uiteindelijk ben jij de enige die kan bepalen wat waardevol is voor jou, luister vooral naar je gevoel en wees lief voor jezelf…

Wil je meer weten over Ayurvedische verzorging? Je mag mij altijd mailen op [email protected], ik help je graag!

Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter
Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies. Naast functionele cookies, waardoor de website goed werkt, plaatsen we ook analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen we persoonlijke cookies, zodat wij jou gepersonaliseerde content kunnen laten zien. Meer weten? Lees er alles over ons cookiebeleid. Als je onze website optimaal wilt gebruiken, dan is het handig dat je onze cookies accepteert. Dat doe je door op 'Ja' te klikken. Indien je kiest voor ‘Nee’, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »